Selasa, 15 Juli 2008

AKU TIDAK AKAN MEMBIARKAN DIRI DIGILAS KEGAGALAN DAN KEPUTUSASAAN.

Sehelai daun murbei dapat menjadi sutera. Sebidang tanah dapat menjadi istana. Sebatang pohon dapat menjadi perabot antik. Rambut domba dapat menjadi permadani. Semua benda itu berlipat-lipat nilainya berkat kepintaran manusia. Maka, akupun oleh kepintaranku akan mampu melipatgandakan nilaiku. Aku mampu memilih jalan hdiupku dan tidak akan membiarkan diriku menjadi sampah busuk yang tidak berharga. Aku tidak akan membiarkan diri digilas kegagalan dan keputusasaan. Seperti biji yang harus disemai dan ditanam. Kemudian dipelihara oleh alam supaya tumbuh besar, demikian juga aku disemai dalam kebodohan dan kegagalan, namun aku akan tumbuh menjadi besar dan sukses dalam kepintaran. Maka aku mesti merawat tubuh, pikiran, perasaan dan perbuatanku untuk memenuhi semua impianku. Bagaimana caranya ? aku akan menetapkan tujuan untuk hari ini, minggu ini, bulan ini, tahun ini dan sleuruh kehidupanku. Unjuk kerjaku yang terbaik akan kulipagandakan untuk mencapai tujuan yang tinggi. Lebih baik mengarahkan tombakku ke bulan, walaupu mungkin Cuma mengenai seekor burung elang, aku tak perlu cemas akan tujuannku yang tinggi, yang mungkin dianggap muluk oleh orang lain. Hari ini aku akan melampaui setiap hasil tindakan yang kucapai kemarin. Besok aku akan mencapai nilai melebihi hasil hari ini dan seterusnya semakin baik. Semakin hebat semakin bermutu.□



0 Comments: